Skip to main content
::

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΟΛΟ ΤΟ 24ΩΡΟ

Ταύτιση Ε.Λ.Φ.Ε.Ε. Ν. Ζ – ΠΟΦΕΕ: Υπόμνημα για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Ο Νίκος Τσουκαλάς πρ.Ε.Λ.Φ.Ε.Ε. Ν. Ζ ενημερώνει ,

Υπόμνημα ΠΟΦΕΕ για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία»

Αξιότιμα μέλη της Επιτροπής,

Η Π.Ο.Φ.Ε.Ε., ως θεσμικός εκπρόσωπος των Λογιστών – Φοροτεχνικών που εξυπηρετούν το 97% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της χώρας, επιδιώκει να συμβάλει ουσιαστικά και τεκμηριωμένα στη νομοθετική διαδικασία.

Αρχικά θεωρούμε ότι κάθε μέτρο που λαμβάνεται στην κατεύθυνση της ενίσχυσης των εισοδημάτων μέρους ή του συνόλου των πολιτών είναι θετικό.

Σεβόμενοι τον χρόνο της επιτροπής θα περιοριστούμε στα άρθρα που άπτονται άμεσα φορολογικών μεταρρυθμίσεων.

Σχετικά με το άρθρο 3: Μείωση φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων, η μείωση των συντελεστών κινείται προς την θετική κατεύθυνση, ωστόσο:

• Η φορολογική ανακούφιση για τους ελεύθερους επαγγελματίες δεν εξασφαλίζεται, καθώς παραμένει το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα, το οποίο ακυρώνει εν μέρει τη μείωση των συντελεστών, ενώ η όποια ελάφρυνση προκύπτει, αφορά την φορολογική δήλωση του 2027.

• Δεν προβλέπεται αντίστοιχη μείωση προκαταβολής φόρου, κάτι που θα έδινε πραγματική ρευστότητα στις μικρές επιχειρήσεις. 

Σχετικά με το άρθρο 4: Η παράταση των υφιστάμενων κινήτρων για τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής κρίνεται μεν θετική, ωστόσο η μέχρι σήμερα εμπειρία έχει αποδείξει ότι η αποτελεσματικότητα των υφιστάμενων ρυθμίσεων είναι περιορισμένη καθώς δεν έχει επιφέρει ουσιαστική μεταβολή στη συμπεριφορά των φορολογουμένων.

Σχετικά με το άρθρο 5: Η ρύθμιση αποτελεί μια κοινωνικά ευαίσθητη και θετική πρωτοβουλία, στηρίζοντας ουσιαστικά το πρώτο έτος μητρότητας, καθώς και τα δύο επόμενα έτη, μέσω της απαλλαγής τους από τον υπολογισμό του ελάχιστου ποσού τεκμαρτού εισοδήματος.

• Μολαταύτα απαιτείται η οριστική κατάργηση του τεκμαρτού προσδιορισμού του φορολογητέου εισοδήματος για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές επιχειρήσεις. Το υφιστάμενο σύστημα τεκμηρίων αποτελεί παρωχημένο και άδικο μηχανισμό φορολόγησης, που δεν βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα αλλά σε αυθαίρετες παραδοχές.

Σχετικά με το άρθρο 7: Η μείωση των αντικειμενικών δαπανών αποτελεί θετική εξέλιξη, καθώς περιορίζει στρεβλώσεις του ισχύοντος συστήματος, ιδίως για φορολογούμενους με χαμηλά πραγματικά εισοδήματα. Εξίσου θετική είναι και η κατάργηση της ελάχιστης δαπάνης για τα εξαρτώμενα τέκνα.

Όμως, η αποσπασματική μείωση των τεκμηρίων δεν επαρκεί. Με δεδομένη την ψηφιοποίηση της φορολογικής διοίκησης και τη δυνατότητα αξιοποίησης πραγματικών δεδομένων εισοδημάτων και συναλλαγών, ο τεκμαρτός προσδιορισμός έχει καταστεί παρωχημένος.

Προτείνεται, συνεπώς, η άμεση κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης και η αντικατάστασή τους με στοχευμένους ελέγχους, που θα διασφαλίζουν δικαιότερη φορολόγηση.

Σχετικά με το Άρθρο 11: Η πρόβλεψη για μείωση του Φ.Π.Α. κατά 30% σε ορισμένα νησιά αποτελεί θετικό μέτρο στήριξης των τοπικών οικονομιών, ιδίως σε περιοχές με αυξημένες μεταφορικές και λειτουργικές δαπάνες.

Εντούτοις, η ρύθμιση θα έπρεπε να επεκταθεί και σε άλλες νησιωτικές περιοχές με υψηλό κόστος διαβίωσης και χαμηλότερο επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας, περιορίζοντας έτσι τις ανισότητες και ενισχύοντας την αποτελεσματικότητα της παρέμβασης.

Συνολικά: Το νέο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνει ορισμένες θετικές παρεμβάσεις, χωρίς ωστόσο να συνιστά μια συνολική φορολογική μεταρρύθμιση.

Θεωρούμε αναγκαίο τον άμεσο και ουσιαστικό εξορθολογισμό των φορολογικών προστίμων.

Τα ισχύοντα πρόστιμα έχουν ξεπεράσει κάθε έννοια αναλογικότητας και ασφάλειας δικαίου, λειτουργώντας πλέον ως μέσο οικονομικής εξόντωσης αντί για εργαλείο συμμόρφωσης.

Τα υπέρογκα πρόστιμα και η πολυπλοκότητα των ψηφιακών διαδικασιών — που απαιτούν πρόσθετες δαπάνες για εξοπλισμό, συντήρηση και εκπαίδευση — αυξάνουν σημαντικά το διοικητικό κόστος, περιορίζοντας την ανταγωνιστικότητα των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

Επίσης, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε το πάγιο αίτημα της ΠΟΦΕΕ για την πλήρη κατάργηση των ορίων του άρθρου 38 του ν.2873/2000. Η υποβολή των πάσης φύσεως δηλώσεων επιχειρήσεων, όπως φορολογίας εισοδήματος, ΦΠΑ, κλπ, απαιτείται επιτέλους να γίνεται μόνο μέσω των εξουσιοδοτημένων προς τούτο, Λογιστών – Φοροτεχνικών, οι οποίοι έχουν πιστοποιηθεί από το Οικονομικό Επιμελητήριο και ασκούν νόμιμα το επάγγελμα.

Τέλος πρέπει να επαναλάβουμε για πολλοστή φορά, σχετικά με το νόμο 4557/2018 για τα μέτρα δέουσας επιμέλειας, ότι αρμόδιος εποπτικός φορέας των Λογιστών-Φοροτεχνικών πρέπει να είναι το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Ο.Ε.Ε.), όπως προβλέπεται αντίστοιχα για άλλους επιστημονικούς κλάδους. Για παράδειγμα για τους δικηγόρους και τους συμβολαιογράφους αρμόδια αρχή εποπτείας είναι ο οικείος Δικηγορικός ή Συμβολαιογραφικός Σύλλογος, προκειμένου να ασκηθεί ο προβλεπόμενος από τις κείμενες διατάξεις πειθαρχικός έλεγχος. Αντίστοιχα για τους ορκωτούς Λογιστές εποπτική αρχή είναι το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Λογιστικής

Τυποποίησης και Ελέγχων. Οι εξωτερικοί Λογιστές – Φοροτεχνικοί δεν έχουν πρόσβαση σε κρίσιμα οικονομικά στοιχεία, όπως τραπεζικοί λογαριασμοί ή πόθεν έσχες, και ως εκ τούτου δεν μπορούννα εφαρμόσουν πλήρως τα μέτρα δέουσας επιμέλειας που προβλέπονται από το ν. 4557/2018. Τα όρια των διοικητικών και πειθαρχικών κυρώσεων για τους υπόχρεους επαγγελματίες Λογιστές-Φοροτεχνικούς δεν μπορεί να είναι αντίστοιχα με τα πρόστιμα των παραβατών.

 

Με εκτίμηση,

Για το Δ.Σ. της Π.Ο.Φ.Ε.Ε.,

          Ο Πρόεδρος                      Η Γενική Γραμματέας

Χριστοφοράκης Δημήτριος           Νησιούδη Σύλβια

Δείτε επίσης

του Δημήτρη Τετράδη
"Συντονιστείτε"