Στις ράγες η Levante Trains που μπαίνει στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ελλάδα

Στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές της Ελλάδας μπαίνει η εταιρείας Levante Trains Α.Ε. καθώς η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ενέκρινε τη σχετική άδεια λειτουργίας της ως σιδηροδρομική επιχείρηση. Η απόφαση δημοσιεύτηκε αυτήν την εβδομάδα στην ιστοσελίδα της Αρχής και κοινοποιήθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως ορίζει το ενωσιακό δίκαιο, ανοίγοντας τον δρόμο για τη δεύτερη επιβατική εταιρεία μετά τη Hellenic Train.
Σύμφωνα με το σχετικό έντυπο γνωστοποίησης, η Levante Trains προγραμματίζει να ξεκινήσει δρομολόγια εντός του πρώτου εξαμήνου του 2026. Πρωταρχικός στόχος της είναι η προσφορά εναλλακτικής μεταφορικής λύσης στο μετρικό σιδηροδρομικό δίκτυο της Πελοποννήσου, με αφετηρία τη διαδρομή Κατάκολο – Πύργος – Ολυμπία.
Πότε τα νέα δρομολόγια
Όπως αναφέρεται, η Levante Trains σχεδιάζει να επεκτείνει τη δραστηριότητά της στο μέλλον, ενισχύοντας τον ανταγωνισμό στον τομέα των σιδηροδρομικών επιβατικών μεταφορών, τον οποίο μέχρι σήμερα μονοπωλεί η Hellenic Train.
Σύμφωνα με την αίτηση άδειας που κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2025, το δρομολόγιο της Levante Trains θα έχει διάρκεια 59 λεπτών, με στάση στον Πύργο. Αρχικά θα εκτελείται ένα δρομολόγιο ημερησίως ανά κατεύθυνση, το οποίο θα αναχωρεί από Κατάκολο στις 09:40 και από την Ολυμπία στις 14:03.
Τα δρομολόγια θα πραγματοποιούνται με αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ μετρικής γραμμής, χωρητικότητας 204 θέσεων ανά συρμό. Σε μεταγενέστερη φάση, προβλέπεται η δυνατότητα χρήσης δεύτερου συρμού, διπλασιάζοντας τη διαθέσιμη χωρητικότητα σε 408 θέσεις.
Η Levante Trains Α.Ε. αποτελεί νέα θυγατρική του αναπτυσσόμενου Ομίλου Levante, ο οποίος δραστηριοποιείται στον χώρο της ακτοπλοΐας (μέσω της Levante Ferries με δρομολόγια στο Ιόνιο), αλλά και στον τομέα των τηλεπικοινωνιών, με εταιρείες όπως η Newsphone Hellas και το 11880.
Η είσοδος της Levante Trains στον ελληνικό σιδηρόδρομο είχε προαναγγελθεί προ ημερών από τον Αναπληρωτή Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, στο πλαίσιο του συνεδρίου ITC 2025.
Το συγκεκριμένο δρομολόγιο ανήκει στις Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας (ΥΔΥ), οι οποίες περιλαμβάνονται στη σύμβαση μεταξύ Hellenic Train και Ελληνικού Δημοσίου από το 2022. Υπενθυμίζεται ότι η εταιρεία λαμβάνει ετήσια κρατική επιδότηση άνω των 60 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) για την εκτέλεση των ΥΔΥ, με το ζήτημα του επιδοτούμενου παρόχου να λειτουργεί ως ένας από τους ανασταλτικούς παράγοντες της ανάπτυξης ανταγωνισμού στις επιβατικές μεταφορές.
Πηγές κοντά στην υπόθεση, σύμφωνα με το ethnos.gr, πάντως τονίζουν ότι η αξιοποίηση της γραμμής έχει σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, ειδικά ως προς τον συντονισμό με τα ακτοπλοικά δρομολόγια, καθώς θεωρείται πολλά υποσχόμενη – ιδίως αν διασυνδεθεί αποτελεσματικά με την τουριστική δραστηριότητα κρουαζιέρας. Το λιμάνι του Κατακόλου, το 2023, κατετάγη ανάμεσα στα δέκα κορυφαία ευρωπαϊκά λιμάνια κρουαζιέρας με βάση την επιβατική κίνηση, φιλοξενώντας 206 πλοία και περίπου 390.000 επιβάτες. Χάρη στη γεωγραφική του εγγύτητα με την Αρχαία Ολυμπία, η τουριστική κίνηση παραμένει ισχυρή, με τις αφίξεις επιβατών να αυξάνονται κατά 24% μέσα στους πρώτους μήνες του 2025.
Ωστόσο, σιδηροδρομικές πηγές αναφέρουν ότι το ενδιαφέρον της Hellenic Train για τις τουριστικές γραμμές κάθε άλλο παρά ζωηρό είναι όχι μόνο ως προς τη γραμμή Κατάκολο – Ολυμπία, αλλά και για τον οδοντωτό Διακοπτού – Καλαβρύτων όπου τα προβλήματα είναι αλλεπάλληλα. Βεβαίως, ενδεχόμενη αποχώρησή της από αυτά θα πρέπει να εξεταστεί από κοινού με το Ελληνικό Δημόσιο καθώς υφίσταται υποχρέωση εξασφάλισης της λειτουργίας τους. Τα ζητήματα αυτά αναμένεται να πέσουν στο τραπέζι την περίοδο αυτή κατά την οποία συζητείται η υπογραφή νέας σύμβασης μεταξύ ΗΤ και Ελληνικού Δημοσίου. Η τροποποιημένη σύμβαση, όπως αναφέρεται και στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, θα έχει υπογραφεί έως το τέλος του 2025.
Πηγή:trenotita.gr