ΔΕΥΑΖ: Κοινοποίηση Αποτελεσμάτων Αυτοψίας

“Σε βάρος της ΔΕΥΑΖ ασκήθηκε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Ζακύνθου, η από 18.08.2025 αίτηση λήψης ασφαλιστικών μέτρων (αρ. καταχ. 187/2025) κατοίκων της περιοχής του Πλάνου δια της οποίας παραπονούνταν για εκροή και υπερχείλιση λυμάτων εκ του μη αδειοδοτηθέντος αγωγού αποχετεύσεως Πλάνου.
Tο Δικαστήριο στο πλαίσιο της προσωρινής διαταγής έκανε εν μέρει δεκτό το αίτημα των αιτούντων και διέταξε εντός 20 ημερών από της εκδόσεως της οικείας αποφάσεως (ήτοι 27.08.2025) και μέχρι τη συζήτηση της υποθέσεως να αποκαλύψουμε το επίδικο φρεάτιο έμπροσθεν της ιδιοκτησίας των δύο πρώτων αιτούντων στη θέση “Τσιμπουράκι” στη περιοχή Τσιλιβί της Κοινότητας Πλάνου, να το καθαρίσουμε και με την τοποθέτηση σωλήνα κατάλληλων προδιαγραφών να πραγματοποιήσουμε σύνδεση με το κεντρικό αντλιοστάσιο του “δικτύου αποχέτευσης Τσιλιβί της Κοινότητας Πλάνου”, με σκοπό να παύσει η υπερχείλιση και παρουσία λυμάτων.
Ενώ σε περίπτωση που τούτο δεν είναι εφικτό διέταξε να προχωρήσουμε στη σφράγιση του ανωτέρω φρεατίου σύμφωνα με τους κανόνες της τέχνης και της επιστήμης με τρόπο που να εμποδίζεται η υπερχείλιση των λυμάτων και να προβαίνουμε σε άντληση λυμάτων δύο φορές ημερησίως.
Επειδή τα ανωτέρω πρέπει να τα πράξουμε εντός 20 ημερών από την 27.08.2025 και κατά συνέπεια είναι απολύτως επείγοντα αποταθήκαμε άμεσα με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 11805/28.08.2025 έγγραφο μας στο Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Ιονίου με κοινοποίηση του εγγράφου μας στους: στον Υπουργό Περιβάλλοντος, στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Ζακύνθου, στον Εισαγγελέα Εφετών Πατρών, στον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού και Διαχείρισης Αποβλήτων και στον Γενικό Γραμματέα Φυσικού Περιβάλλοντος και Υδάτων, ζητώντας οδηγίες για τον τρόπο εφαρμογής τότε διατακτικού της αποφάσεως της Δικαστού του Μονομελούς Πρωτοδικείου Ζακύνθου.
Πλην όμως αντί απαντήσεως λάβαμε την υπ’ αριθμ. πρωτ. 77039/29.08.2025 Επιστολή απάντηση του Αν Διευθυντή Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων, δια της οποία η ανωτέρω υπηρεσία μας δήλωσε ότι δεν είναι αρμόδια.
Σημειωτέον ότι δοθέντος ότι όπως έχουμε ισχυριστεί και αποδείξει η ΔΕΥΑΖ όπως και κανένας άλλος φορέας του Ελληνικού Δημοσίου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν κατασκεύασε ή μελέτησε την κατασκευή του αποχετευτικού δικτύου στο Πλάνο δεν υφίστανται στην υπηρεσία μας -όπως και δεν υφίστανται εν γένει- τούτο συνεπάγεται ότι δεν υπάρχουν έγγραφα, στοιχεία και μελέτες για την ακριβή τοποθεσία των αγωγών, των συνδέσεων και της συνδεσμολογίας των. Δια τούτων και επελέγη -μετά τα ανωτέρω- η μέθοδος της επιτόπιας αυτοψίας.
Σε συνέχεια, όμως, των ανωτέρω η ΔΕΥΑΖ στις 03/09/2025 και 04/09/2025 με κλιμάκιο της προέβη σε αυτοψία, στην περιοχή Θέση Τσιμπουράκι έμπροσθεν της ιδιοκτησίας των αιτούντων τα ασφαλιστικά μέτρα, σε φρεάτιο του κεντρικού -μη αδειοδοτηθέντος και αυθαιρέτως λειτουργούντος- αγωγού αποχέτευσης.
Μετά μετά από εσκαφή πέριξ του φρεατίου καθώς και σε ενδιάμεσα φρεάτια προς το κεντρικό αντλιοστάσιο του δικτύου αποχέτευσης Πλάνου διαπιστώθηκαν τα κάτωθι:
1.Στο φρεάτιο, έμπροσθεν της ιδιοκτησίας των αιτούντων, διέρχεται αγωγός αποχέτευσης διατομής Φ315. Πλην όμως στο άνω τμήμα του εν λόγω αγωγού εντός του φρεατίου υφίσταται κενό – ασυνέχεια. Δηλαδή στην πάνω πλευρά του τμήματος του αγωγού που ευρίσκεται εντός του φρεατίου υπάρχει μια “τρύπα”.
2.Όμως επιπλέον διαπιστώθηκε ότι εντός του φρεατίου λίγα εκατοστά πιο πάνω από τον διερχόμενο “κεντρικό αγωγό αποχέτευσης” (Φ315) καταλήγει ένας έτερος αγωγός διατομής Φ200, για τον οποίο δεν έχει διαπιστωθεί ο/οι ιδιοκτήτης/ες, ο εν λόγω αγωγός εκβάλλει εντός του φρεατίου και τα εισερχόμενα λύματα του μέσω του του κενού τμήματος (“τρύπα”) του κεντρικού αγωγού εισέρχονται στον τελευταίο.
3.Επίσης, οι ιδιοκτήτες της επιχείρησης των αιτούντων φαίνεται να έχουν συνδέσει την επιχείρηση του με τον παράνομο κεντρικό αγωγό αποχέτευσης από την οποία σύνδεση φαίνεται να υπάρχει κάποιας μορφής διαρροή, η οποία όμως δεν φαίνεται επακριβώς να αιτιολογεί τα πλημμυρικά φαινόμενα.
Συμπερασματικά αναφέρουμε:
Α) Ο παράνομος κεντρικός αγωγός αποχέτευσης λειτουργεί και διοχετεύει λύματα επί 24ώρου βάσεως μεγάλης ποσότητας την συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Πιθανή διακοπή του για την αντικατάσταση του θα έχει πιθανότατα τεράστιες συνέπειες, καθώς η ημερήσια ποσότητα λυμάτων ξεπερνά -κατά προσέγγιση- 4.000 κυβικά. Πολλώ δε, μάλλον αν μια αντικατάσταση του απαιτούσε περισσότερες της μιας ημέρας διακοπή λειτουργίας.
Β) Στο φρεάτιο έμπροσθεν της ιδιοκτησίας των αιτούντων εξετάστηκε το ενδεχόμενο σφράγισης του “παραθύρου”, ήτοι της ανοιγείσας “τρύπας”.
Πλην όμως αν σφραγιστεί το «παράθυρο» υπάρχει μεγάλος κίνδυνος
i. Είτε έκρηξης του αγωγού αποχέτευσης Φ315.
ii. Είτε τα εισερχόμενα λύματα εκ του αγωγού Φ200 να πλημμυρίσουν το φρεάτιο
iii. Είτε η πίεση που θα δημιουργηθεί μπορεί να προκαλέσει πλημμυρικά φαινόμενα σε προηγούμενα φρεάτια.
Το σύνολο των ανωτέρω, ήτοι η διαπίστωση μέσω αυτοψίας της πραγματικής κατάστασης του παρανόμου αποχετευτικού δικτύου στο Πλάνο, έμπροσθεν της ιδιοκτησίας των δύο πρώτων αιτούντων στα ασφαλιστικά μέτρα, ως και του φρεατίου έμπροσθεν της ιδιοκτησίας τους, κατατείνει μαζί με την επ’ αυτών μελέτη της υπηρεσίας μας στο ότι πιθανή παρέμβαση επί της εν λόγω προβληματικής και εξ ολοκλήρου παράνομης καταστάσεως να εγκυμονεί κινδύνους μεγαλυτέρας εντάσεως, δοθέντος δε, ότι ουδέν στοιχείο ή μελέτη για τον εν λόγω αγωγό και την διαχείριση του σε περιπτώσεις βλάβης.
Εξ αυτών και η η υπηρεσία μας προτείνει ως προτιμητέα την εφαρμογή του δεύτερου σκέλους της προσωρινής διαταγής, ήτοι την ύπαρξη λυματοφόρου στο συγκεκριμένο φρεάτιο δύο φορές την ημέρα σε ετοιμότητα να επέμβει αν χρειαστεί για την αποσυμφόρηση του φρεατίου.”
Το παρών κοινοποιήθηκε στους:
1. κ. Εισαγγελέα Ζακύνθου
2. κ. Πρόεδρο Πρωτοδικείου Ζακύνθου
3. κ. Διονύσιο Παράσχη
4. κα. Γεωργία Παράσχη
Δείτε το σχετικό έγγραφο εδώ.